Handlare skapar kundtrafik med QR-koder

Idag är 90 % av sålda mobiler i Sverige smarta, inom ett par år 100 %. Samtidigt blir användningsmönstret för att hitta information alltmer mobilt. Detta gäller i synnerhet för konsumenter.

Detaljister  måste nå sina kunder på deras mobiler.  Samtidigt ogillar konsumenter sms-utskick utan vill ha kontroll och uppleva direkt nytta.

De flesta har sett eller använt QR-koder tryckta på planscher,  förpackningar eller  i tidningar. QR-koder scannas av med mobiltelefonen och tar användaren  till ett erbjudande i form av en rabattkupong eller kampanjinformation. Bakom ligger ofta en detaljist som använder metoden för att få trafik till sitt försäljningsställe. Snillrikt, men hittills dyrt med alla tekniksteg involverade.

CliqTags är ett internetbaserat verktyg som nu gör det möjligt för handlare att själva skapa dagsaktuella mobilerbjudanden kopplade till QR-koder. Det skapar även själva QR-koderna som kan skivas ut.

Enkelheten i att skapa egna mobilsajter i en snabbfotad konsumentvärld gör att QliqTags förväntas bli ett viktigt verktyg för affärskedjor och restauranger inom ett par år. Även lokaltidningar och annonsavdelningar ser ett värde i att erbjuda annonsörer mobila kanaler för information som inte  ryms i en tryckt annons.

Mobile collage

Affärslyft och CliqTags har inlett samarbete om marknadsutveckling och kundstöd till QliqTags nuvarande och blivande användare i Skandinavien. CliqTags kan idag köpas på nätet i genom Samsung Knox Marketplace. CliqTags – Infoblad – Mobil marknadsföring för detaljhandel